programmabegroting 2024-2027

10 november 2023

PvdA Bijdrage programmabegroting 2024-2027, 9 nov 2023

Voorzitter,

Wij zijn vanavond bij elkaar om de begroting 2024 voor Vijfheerenlanden vast te stellen en richting te geven wat wij komend jaar gaan doen om Vijfheerenlanden een stukje mooier te maken. En wat de PvdA-fractie betreft zetten wij ons in voor een gelijkwaardiger gemeente, een gemeente waar armoede zoveel mogelijk wordt uitgebannen én vooral waar het kinderen treft.

Wonen

We zien onze inwoners steeds meer moeite hebben bij het vinden van een passende woning. Veel ouderen kunnen door de huidige regels geen kant op, zij zitten vaak in een eengezinswoning en houden deze bezet voor de jonge gezinnen die uit hun starters woning willen gaan. Op deze manier wordt de doorstroom stopgezet. Als je bouwt voor ouderen, brengt dit maar liefst 5 verhuisbewegingen met zich mee. Dit stimuleert de doorstroom.

Zorg

Er ligt ook een enorme nieuwe opgave op ons bord als het gaat om ouderen en zorg. Dat is al tientallen jaren bekend terwijl besluitvorming daarover door het rijk steeds is uitgesteld. Het aantal mensen met dementie zal in 2040 bijna verdubbeld zijn. Wil de zorg op hetzelfde pijl blijven, dan zouden in dat jaar één op de drie mensen in de zorg moeten werken.

Inclusiviteit

We hebben het er vaker over gehad, inclusiviteit en de dienstverlening, en middels het programma ‘Duidelijke Taal’ , het VN verdrag Handicap en Inclusie Manifest hebben we er meer vorm aan gegeven. Echter miste we in het kader van inclusiviteit nog altijd een element. Het diverser maken van ons personeelbestand. Om dat te stimuleren hebben we de motie Anoniem Solliciteren ingediend die unaniem werd aanvaard. Namens de PvdA fractie wil ik alle partijen bedanken voor hun steun.

Jongerenwerk

Om de volgende generatie zo goed mogelijk te ondersteunen is het contact met jongeren via Jeugdwerkers en Jongerenorganisatie noodzakelijk. Het uitbreiden van jongerenwerk is hierbij dan ook noodzakelijk vooral in de wijken met een lagere Sociaal Economische Status score. Een jeugdwerker dient voor hen als gids, iemand die hen een ander perspectief en toegang biedt tot hulpbronnen die het gezin voorheen niet kende. Door hen een perspectief te bieden kan generationele armoede en kansenongelijkheid doorbroken worden.

Armoede & Jeugd

Voorzitter, als laatste en voor ons een heel belangrijk punt, armoede en jeugd.
Vaak wordt armoede gekoppeld aan mensen met een minimumloon en mensen met een uitkering., niks is minder waar. Ook de middeninkomens worden door de huidige situatie in Nederland getroffen door armoede. Dit zijn zorgmedewerkers, politieagenten en bijvoorbeeld leerkrachten. Kortom, beroepen die onmisbaar zijn voor de maatschappij.

Dit zien we ook terug bij Bindkracht waar het eerste half jaar meer dan 200 nieuwe aanvragen bij het team geld- en regelzaken zijn binnen gekomen. Een flink aantal daarvan zijn van mensen met een middeninkomen die steeds meer in de problemen komen.

Ook zien we bijvoorbeeld bij ouders waarvan de vrijwillige ouderbijdrage een aanslag is op hun portemonnee. Kun je dit niet betalen dan dien je je te melden bij de schooldirectie. Echter, heerst er veel schaamte rondom armoede. En dit melden werpt een grote drempel voor ouders op. Dit moet anders kunnen.

Hoewel onze gemeente al het nodige heeft gedaan om armoede te bestrijden is er alsnog een wereld te winnen.

Want nog steeds zien we dat kinderen die opgroeien in armoede achterblijven in ontwikkeling opleeftijdsgenootjes. De ouders hebben geen geld voor een schoolreisje, voor sport, of om een degelijke laptop te kopen.

Dit geld ook steeds meer voor ouders met midden inkomens die net boven de inkomensgrens zitten en daardoor voor andere regelingen zoals Voedselbank, Stichting Leergeld en Bijzondere Bijstand niet in aanmerking komen.

Het Jeugdeducatie fonds is er ook voor deze gezinnen.

De gemeente heeft op basis van de Sociaal Economische Status score in kaart welke scholen in aanmerking komen voor het Jeugdeducatiefonds. Basisscholen en hun leerkrachten kunnen vaak sneller signaleren of er sprake is van armoede, dan dat de gemeente dat kan. Door dit te melden bij het Jeugdeducatiefonds word er kosteloos voorzien in alle benodigdheden voor het kind. Van bijlessen tot meululair.

Afgelopen dinsdag 7 november was een groot artikel in De Volkskrant over jeugdeducatiefonds met als kopje “Boterhammen in de klas, en misschien een bureau voor thuis’

De Rooms-Katholieke basisschool Paus Joannes in Zaandam was één van de 1700 scholen in Nederland die mee doen aan het programma, dankzij het Jeugdeducatiefonds hebben ze een koelkast vol verse groente en fruit, waar alle kinderen naar hartenlust van mogen eten.

Zo voorzien ze kinderen van gezonde voeding die dit thuis normaliter niet hebben. De steun die dit fonds geeft bij praktische zaken die ontbreken in een gezin vermindert de stress bij ouders en heeft ook een gunstige invloed op de leerprestaties van het kind.

Voorzitter,

Met een kleine investering vanuit de gemeente kan dat ook in Vijfheerenlanden worden gerealiseerd. De PvdA-fractie vindt dit een enorm mooi initiatief en wil dat kinderen in Vijfheerenlanden die in armoede opgroeien niet onthouden. Daarom willen wij de motie jeugd educatiefonds samen met GroenLinks en D66 indienen en ik zal het dictum voorlezen.

We vragen het college om:

• Te onderzoeken welke basisscholen in de gemeente Vijfheerenlanden in aanmerking komen voor dit Jeugdeducatiefonds;

• Te onderzoeken welke van deze basisscholen deel willen nemen aan het Jeugdeducatiefonds;

• De uitkomst van het onderzoek met de raad te delen in Q2 van 2024.

Tot zover, voorzitter.

p.s. onze motie is unaniem aangenomen in de raadsvergadering van 9-11-2023