Joke den Hartog-Annema onze Powervrouw 2024

10 maart 2024

Intenationale Vrouwendag 8 maart en Powervrouw 2024 Vijfheerenlanden

Internationale vrouwendag wordt ieder jaar op 8 maart gevierd en staat voor de strijd van vrouwen voor een gelijke maatschappelijke positie. De PvdA Vijfheerenlanden heeft voor de 3e keer een powervrouw gekozen. Dit jaar is Joke den Hartog-Annema onze Powervrouw 2024. Bloemen en een certificaat werden haar overhandigd en de felicitaties via een videocall met Tweede Kamerlid Songül Mutluer. Sinds 2006 zet Joke zich met hart en ziel in voor de Voedselbank Vianen. Samen met een team vrijwilligers zorgt ze wekelijks voor de uitreiking van vele voedselpakketten aan mensen die de steun hard nodig hebben. Zo draagt zij bij aan het iets makkelijker maken van het leven van vrouwen die de eindjes aan elkaar moeten zien te knopen.

Joke den Hartog-Annema

De eervolle vermelding ging naar Bets de Vroome uit Ameide. Zij is actief in Ameide voor diverse organisaties, organiseert de jaarlijkse kledingbeurs en biedt aan zieke en eenzame mensen in Ameide liefdevolle en praktische ondersteuning.

Bets de Vroome

Tegelijk organiseerde de PvdA-Vijfheerenlanden op 8 maart in De Prenter in Vianen een diner met vrouwen uit Vianen en omgeving en vooral de wijk De Hagen. Om te luisteren naar hun ervaringen. Songül Mutleur, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en raadsleden Soemya Amghar en Brigitte van Brakel schoven aan. Er werd gesproken over de ongelijke beloning van vrouwen, fysieke bedreigingen van en moord op vrouwen, hoe je kinderen op te voeden en te beschermen tegen de negatieve invloeden op tik-tok. Dat stevige vrouwen nog altijd een Kenau zijn, terwijl mannen dan als daadkrachtig worden gezien. Hoe iedereen De Hagen heeft zien veranderen in positieve en negatieve zin. Maar vooral werd een indringende oproep gedaan om te zorgen voor meer opvangplekken voor tieners en jongeren, meiden én jongens. Plekken waar ze zich veilig voelen, goed begeleid worden door jongerenwerkers met activiteiten die hen uitdagen zich positief te ontwikkelen. Zodat ze weerstand kunnen bieden aan de verlokkingen van het ‘grote geld’.

Het thema van Internationale Vrouwendag 2024 ‘Eén wereld, duizend vrouwen’ kwam op deze avond goed tot zijn recht. Er zijn mooie gesprekken gevoerd, maar vooral ook nieuwe contacten gelegd, telefoonnummers uitgewisseld voor verdere contacten. Verbinding en solidariteit werd gevoeld.