Door Joop van Montfoort op 15 juli 2019

Aangenomen motie – Biodiversiteit

Succes voor de natuur in Vijfheerenlanden!
Donderdag 11juni heeft de gemeenteraad onderstaande motie van PvdA en D 66 met een grote meerderheid aangenomen.
Dankzij de inzet van de gezamenlijke natuurorganisaties in de afgelopen maanden is het gelukt om de lokale politiek te overtuigen dat de biodiversiteit in onze gemeente in gevaar is en dat het belangrijk is dat er specifiek beleid gemaakt wordt.
Alleen CDA en SGP stemden tegen.

In reactie op de voorlichting over biodiversiteit tijdens het VHL plein van 23 mei jongstleden is de fractie van de PvdA overtuigd geraakt van het nut en de noodzaak om een lokaal beleid voor biodiversiteit op te stellen.

Overwegende dat:

-steeds duidelijker wordt dat de biodiversiteit in Nederland, en in onze gemeente, onder druk staat;
-het van levensbelang is dat de biodiversiteit herteld wordt;
-biodiversiteit en het herstel daarvan zeer complex is;
-herstel van biodiversiteit tijd kost, meer dan een raadsperiode duurt;
-herstel van biodiversiteit geld kost;
-herstel van biodiversiteit ons voor veel verschillende keuzes stelt en dat deze keuzes consistent moeten zijn om doelen te bereiken;
-het college op dit moment positieve acties inzet, maar niet gebaseerd op beleidskeuzen en zonder geoormerkt budget;
-samenwerking met buurgemeenten, waterschap, regio en provincie onontbeerlijk is;
-bij het herstel ook de lokale bevolking betrokken moet worden;

Verzoekt het college

In deze raadsperiode te komen tot een voorstel voor een biodiversiteitsbeleid voor onze gemeente.

Joop van Montfoort

Wie ben je – ik ben Joop van Montfoort, 45 jaar oud en een alleenstaande vader van twee prachtige zonen, Thomas en Rick. Van huis uit rood opgevoed en de sociaaldemocratische waarden zijn mij als kind met de paplepel ingegoten. Maar ook nu staan waarden als gelijkheid en gelijke kansen voor iedereen, het voorkomen van een te grote kloof tussen rijk en arm en het zorgen voor de kwetsbare medemens in de samenleving, voor mij nog steeds bovenaan. Wordt opgetogen van – In

Meer over Joop van Montfoort