Door Joop van Montfoort op 11 november 2021

Geen 10% OZB verhoging

Tijdens de behandeling van de begroting op 11 november 2021 hebben wij met het CDA, de ChristenUnie en D66 het volgende amendement ingediend tegen de 10% verhoging van de OZB:

De gemeenteraad van Vijfheerenlanden in vergadering bijeen op 11 november 2021, Gelezen het raadsvoorstel Begroting 2022-2025,

Overwegende dat:

• de keuze voor het gelijk houden van het tarief voor de onroerendzaakbelasting door de stijging van de huizenprijzen een verhoging van gemiddeld 10% aan onroerendzaakbelasting oplevert voor onze inwoners;
  • een stijging van de onroerendzaakbelasting van 10% ten behoeve van het aanvullen van onze reserves onaanvaardbaar is in het licht van eerdere uitspraken van het college hieromtrent en in het licht van de (energie)kostenstijgingen waarmee onze inwoners worden geconfronteerd;
  • op papier onze inwoners vermogender zijn geworden door de stijging van de huizenprijzen, maar dit betekent niet dat zij dit geld ook in hun portemonnee hebben en dit maandelijks kunnen missen;
  • wij met de 10% verhoging van de onroerendzaakbelasting het signaal richting het rijk afgeven dat wij onze tekorten door de herijking van het gemeentefonds wel kunnen en willen ophalen bij onze inwoners het komende jaar een verhoging van 3% (inclusief inflatie) aanvaardbaar is;
  • het in de communicatie met onze inwoners niet wenselijk is de gebruikelijke correctie voor de prijsstijging van vastgoed eenmalig niet toe te passen.

Besluit:
Beslispunt 7 toe te voegen aan het raadvoorstel:

Beslispunt 7:
De opbrengst voor de onroerendzaakbelasting het komende jaar met 3% (inclusief inflatie) te laten stijgen en, zoals gebruikelijk, gecorrigeerd wordt voor de prijsstijging van vastgoed.

Het amendement is met 24 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen.

Joop van Montfoort

Wie ben je – ik ben Joop van Montfoort, 45 jaar oud en een alleenstaande vader van twee prachtige zonen, Thomas en Rick. Van huis uit rood opgevoed en de sociaaldemocratische waarden zijn mij als kind met de paplepel ingegoten. Maar ook nu staan waarden als gelijkheid en gelijke kansen voor iedereen, het voorkomen van een te grote kloof tussen rijk en arm en het zorgen voor de kwetsbare medemens in de samenleving, voor mij nog steeds bovenaan. Wordt opgetogen van – In

Meer over Joop van Montfoort