26 september 2022

Motie energienoodfonds voor dorpshuizen en verenigingen

De PvdA-fractie dient komende raadsvergadering een motie in om te komen tot een energienoodfonds. Het noodfonds is bedoeld voor verenigingen en dorpshuizen en misschien een enkele lokale ondernemer. Kemal Koyuncu, fractievoorzitter: ‘De maatregelen die Den Haag nu neemt zijn voor huishoudens. Niet voor verenigingen en dorpshuizen. Zij moeten het markttarief betalen. Dat kan problemen opleveren, terwijl de voorzieningen een belangrijke rol spelen bij de leefbaarheid van onze kernen.’ Met het noodfonds wil de PvdA problemen voor zijn.

Tegelijkertijd maakt de PvdA zich zorgen over de lagere middeninkomens. Zij vallen buiten alle toeslagen, hebben woningen in de vrije sector en niet altijd invloed op het isoleren van hun woningen.  Daarmee is het risico groot dat hun gasverbruik ruim boven de grens zal vallen waarvoor de plafondprijs geldt. De PvdA-fractie heeft het college vragen gesteld duidelijk te maken wat de gemeente voor deze groep mensen kan beteken.